مدیریت استرس وکنترل دیابت نوع 2

 25 فوریه 2015- مدیریت استرس وتعهد به مراقبت از خود در برابر دیابت می تواند مشکلات مرتبط با کنترل دیابت را کاهش دهد.

 هدف از مطالعه ای  که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام گردید ارزیابی تأثیر ارتقاء  درک مراقبت از خود بر تأثیرات منفی دیابت بر بیماران بود. محققان از 302 فرد بالغ مبتلا به دیابت  ثبت نام  کرده و  از آنها خواستند به پرسشنامه ای پاسخ دهند.

 این پرسش نامه حاوی سوالاتی برای اندازه گیری  میزان آگاهی بیماران از بیماری دیابت، مفهوم مراقبت از خود و پایبندی به رژیم غذایی بود. متوسط سن شرکت کنندگان 66 سال بود. این افراد همچینن به پرسشنامه ی MIQیا مفهوم بیماری پاسخ دادند این پرسشنامه  حاوی سوالاتی درباره ی ارتباطات، استرس و تأثیر دیابت بر زندگی روزانه ی آنها بود.

پس ازدر نظر گرفتن  متغیرهای احتمالی یک ارتباط مثبت و آشکار بین درک مراقبت از خود در برابر دیابت  و استرس هویدا شد. در عین حال یک ارتباط منفی و معنی دار بین درک مراقبت از خود و پایبندی به رژیم غذایی با تأثیر اندک بیماری مشخص گردید.

 محققان بر این باورند  که درک بیماران از تأثیرات منفی  دیابت هنگامیکه درک خوبی از مراقبت ازخود و پایبندی به رژیم غذایی داشته باشند به حل مشکل استرس و تغییر تعهداتی که  نتیجه ابتلا به  دیابت است کمک می کند. نویسندگان این مقاله می گویند: بر اساس این نتایج باید دید بیمار نسبت به بیماری وتأثیر آن بر زندگی روزمره ی او را درنظر گرفت.

 علاوه براین نتایج نشان می دهد کمک به بیماران برای برطرف نمودن استرس و مقابله  با آن  و تغییر تعهداتی که در نتیجه ی  بیماری  دیابت بروز می کند به آنها در کاهش میزان مشکلات مرتبط با کنترل دیابت کمک خواهد کرد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/addressing-stress-management-could-improve-type-2-diabetes-control-90323197.html